De RVKO is een bestuur voor primair onderwijs. Onder de RVKO vallen 20 peuterspeelzalen en 66 basisscholen in Rotterdam e.o.
Project: Zelf R€dzaam
Bepalende factor in het opgroeien en opvoeden in armoede vormen de veerkracht- en coping vaardigheden. Vanuit hersenontwikkeling weten wij dat vaardigheden om tot ‘leren leren’ te komen (executieve functies, veerkracht versterkende vaardigheden) onder druk staan en minder ontwikkeld zijn indien er sprake is van toxische stress. Kinderen die opgroeien in armoede staan dagelijks onder invloed van deze stress, waardoor leerrendement (negatief) beïnvloed kan worden.
In 2020 en 2021 ontwikkelt de RVKO bottom-up kind- en oudergerichte interventies bij RVKO aangesloten basisscholen om kinderen en ouders expliciet te ondersteunen in het omgaan met veerkracht(versterkende) vaardigheden en –gedrag, zodat ze beter om kunnen gaan met de stressvolle opgroei- en opvoedsituatie thuis. Het gaat in dit project om het:
- Ontwikkelen van enkele in praktijk werkbare / (ervaren) succesvolle aanpakken om aan stressreductie op kind- en op ouderniveau te werken in het basisonderwijs.
- Doen van onderzoek naar randvoorwaarden hierbij en eerste verkenning om dit in het onderwijsprogramma op te nemen en opzetten leerkring/denktank om ervaringen te delen en te zoeken naar werkzame ingrediënten.